Thursday 26 April 2012

Si Kiut Bonsai


Assalamualaikum dan Ahlan Wasahlan. Pada tarikh 15 April 2012…saya, akhi Hafizi dan Ikhwan telah menyertai satu majlis cabutan bertuah Pameran Bonsai Peringkat Kebangsaan di Putrajaya. Tanpa disangka-sangka kupon yang bernombor 368 telah disebut sebagai salah seorang yang bertuah pada hari tersebut. Ehem…ehem..nombor den lah tue…hehe. Alhamdulillah….

Rasa bertuah sangat….!!! Yer lah…ramai orang kot, tak terfikir lak boleh menang. Apa yang saya dapat ? Lah…nama pon Pameran Bonsai, mestilah menang Pokok Bonsai…hehe. Tapi takde lah besar sangat pon, kiut2 saya jer…hehe.


kiut bonsai




 Sebenarnya, bukan Pokok Bonsai jer hadiah hari tue. Ade jugak orang yang dapat Buku Bonsai, Pasu and yang paling tak best gunting (nasib baik tak dapat ). Tapi hadiah orang yang paling bertuah pulak lagi best… Pokok Bonsai besar & cantik sangat. Harga die jangan tanye lah an…khabar mengatakan melebihi RM2000….pergh !!!


Namun, bile Bonsai tue dah ade kat tangan saya terfikir plak satu masalah. Selama nie, saya tak pernah langsung nak amek tau pasal pokok-pokok yg ade kat rumah saya, apatah lagi nak menjaganya. Selalunya kerja menyiram & penjagaan dilakukan sepenuhnya ibu saya and kadang2 adik bongsu saya yg tolong (tolong sibuk)….hehe.


salah satu Bonsai yg menarik perhatian di Pameran Bonsai di Putrajaya



Sampai jer kat rumah, terus saya tunjukkan Bonsai kepada ibu saya dengan harapan die tau menjaganya. Malangnya, ibu pon tak tahu nak menjaganya….hehe. Ibu kata cara jaga Bonsai nie lain sket and kalau boleh carilah maklumat kat internet mengenai cara penjagaan Bonsai.


Atas nasihat yang diberikan ibu, saya pon search lah info pasal Bonsai nie kat internet. Saya pon bacalah sket…acuh tak acuh jer…sebab panjang sangat.


Saya pon membuat kesimpulan Bonsai nie just kne siram jer “ 2 hari sekali “. Itulah yang saya lakukan untuk beberapa hari.


“ Along, pokok Bonsai nie macam dah kecut jer…. ! “ suatu pemberitahuan oleh adik saya yg agak kecoh tue. Saya pon lihatlah Bonsai tue. Memang benar Bonsai saya tue memang dah kecut. Daun pun dah banyak gugur. Macam mengalami musim luruh jer. Tapi macam mana saya boleh tak perasan ek…hehe.
Saya pon rujuklah internet balik. Opppssss …. I’ve mad mistake. Tersilap fakta lah plak, sepatut nyer kne siram “ 2 kali sehari “ , bukan nyer “ 2 hari sekali “. Patut lah lemah tak bermaya pokok tue. Nasib baik blom seminggu, kalau tak dah arwah dah Bonsai tuh…hehe.



Iktibar :


Ibarat kan Bonsai sebagai iman kita. Sepertinya Bonsai yang memerlukan keperluan air dengan menyiramnya 2 kali sehari begitulah juga iman kita. Akan tetapi iman kita tidak perlu air untuk disiram. Cuma iman kita perlu disirami dengan ketakwaan. Perlu disirami harian.


Patuhi suruhan Allah, Jauhi larangan Allah. Konsep yang cukup mudah bagi menggapai ketakwaan. Bagi mematuhi suruhan Allah & menjahui larangannya, kita cuma perlu bermujahadah (bersungguh-sungguh).


Bermujahadah memerlukan azam yang kuat. Niat juga perlu tulus ikhlas kerana Allah. Semoleknya, kita harus menyediakan jadual bagi menguatkan mujahadah kita. Ianya juga dikenali sebagai mutabaah amal. Jadual ibadah kita perlulah dirangka mengikut kemampuan kita. InsyAllah, dengan kekuatan kualiti jadual ibadah kita & komitmen yang baik dari kita untuk mengikut jadual tersebut…kita mampu mewujudkan satu sikap mujahadah yang hebat !


Dengan bermujahadah, kita mampu “membeli” ketakwaan untuk menyiram iman kita bukan seliter malah bertan-tan gelen air bahkan lebih. Semuanya bergantung dengan kualiti mujahadah kita.


Dan yang paling penting jangan sekali-kali kita terlupa untuk menyiram iman kita. Walaupun ada suatu ketika iman kita hampir-hampir musnah. Jangan biarkannya mati. Teruskan lah mujahadah. Kuatkan lah iman kita dengan menyiramkannya ketakwaan menggunakan mujahadah yang berkualiti. InsyAllah, iman kita akan subur kembali. Wallahu a’lam



rakan-rakan seBonsai....hehe








4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...