Monday 2 April 2012

Levels of MAKSIAT

Assalamualaikum & Ahlan Wasahlan. Mungkin ada yang sudah tahu mengenai susun atur tahap maksiat, tapi entri kali ini lebih kepada pesanan ulangan untuk diri ini & anda-anda yang masih belum mengetahui.

Maksiat. Suatu perkataan yang sudah lali untuk kita dengar. Malah hati & iman yang goyah sudah boleh menerima biah maksiat di sekitarnya. Hal ini amat merbahaya untuk umat akhir zaman.






There are 4 levels of MAKSIAT :


Peringkat pertama buat maksiat, hati resah gelisah. Hati tertolak dan terasa amat tidak sesuai dengan fitrah. Terasa wajah dan air muka diconteng arang. Alhamdulillah.

Peringkat kedua terlibat, terasa hati kian jinak dan berkehendak kepada maksiat. Makin akrab walau masih ada rasa malu dan ragu. Bangkai maksiat masih cuba disembunyikan sedaya mampu. Terasa hina andai ada yang mampu menghidu diari hidupnya yang tercalit dosa dan noda. Semoga Allah melimpahkan taufik hidayah-Nya.

Peringkat ketiga, maksiat kini terasa kian lazat. Terasa alah bias tegal biasa. Sudah mulai ketagih sehingga sanggup berusaha meneruskan maksiat walau ada halangan. Masya-Allah.

Peringkat akhir, teringin nak ajak orang lain ke arah kemungkaran. Terasa ingin mempromosikan dan mengkomersialkan maksiat. Rasa malu dan iman sudah tercabut dari hati. Nauzubillah.



Sebelum sampai kepada paerigkat kedua dan seterusnya, jadikan rasa resah sebagai benteng dan tembok agar mampu berhenti terus. Moga taat mengambil alih tempat maksiat, insyAllah.






(sumber Majalah Solusi)






2 comments:

  1. Wah saya biasa mendengar level maksiat ini drpd akhi fizi.. Tips menjaga nafsu tiada ke? huhu

    ReplyDelete
  2. a'ah..akhi fizi banyak membantu...syukran a'alaihi..
    Tips menjaga nafsu ?? insyAllah...akan diusahakan...syukran mengingatkan...:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...