Monday, 24 September 2012

Sekolah Kebangsaan Putrajaya Precint 9 (2)

Assalamualaikum & Ahlan Wasahlan. Kata orang pengalaman itu sesuatu yang amat berharga. Ya, kini saya benar-benar merasai nyer...bahkan mula plak timbul rasa rindu terhadap pengalaman yang telah berlalu itu... Ini pengalaman indah kami...







Sepintas 6 bulan itu terasa begitu sejenak sekali....
moga ingatan kami kepada mereka menjadi kenangan yang abadi...insyAllah...










Moga kamu semua mendapat kejayaan cemerlang dunia & akhirat....amin.









Angin hidayah itu terkadang tanpa kita sedari...moga berkat pembelajaran kita selama ini diberkatiNYA...amin.









Silaturrahim ini tidak akan terpisah...insyAllah.. 










Hadis Abu Hurairah :

Rasulullah S.A.W bersabda....berkasih sayang kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah dgn mengharapkan keredhaanNya.....








Subhanallah
moga kita diberikan kesempatan daripadaNYA untuk bertemu kembali..insyAllah :)))

















wallahu a'lam 

























Monday, 17 September 2012

Antara Dua Kasih


Assalamualaikum & Ahlan Wasahlan.... entri kali nie saya tertarik sangat nak post lirik lagu nih...moga kita mengambil iktibar bersama... insyAllah...



Dua kasih hati



video





UNIC - Antara Dua Kasih


Deru ombak pecah berderai
Mengulang pantai datang dan pergi
Begitu kasih insan diibaratkan
Bagai ombak merubah pantai


Tika kasih melestarikan sayang
Semuanya indah dipandang mata
Pabila rasa benci terbit di hati
Rasa kasih dan sayang pun menyisih


Tanda kasih yang abadi
Dalam senang jua dalam kesempitan
Kasih Ilahi tiada bersempadan
Tak memilih siapa tidak berakhir
Kekal selamanya


Di antara dua kasih
Di maqamnya yang berbeza
Mudah dijumpa namun sukar untuk diperlihara
Lahir dari ketulusan jiwa bersuluhkan iman
Namun nafsu menodainya


Terkadang kasih kita sesama insan
Bisa mengundang keredhan Tuhan
jika insan menghargainya
Dan memuliakannya


Kasih sayang Allah kekal selamanya
Kasih manusia hanya sementara


Deru ombak pecah berderai
Mengulang pantai datang dan pergi
Begitu kasih insan diibaratkan
Bagai ombak merubah pantai























wallahu a'lam :)))


















Tuesday, 11 September 2012

Sang Pencetus

Assalamualaikum & Ahlan Wasahlan. Sebelum sape-sape sudi baca entri kali ini, pesanan ringkas...entri kali ini hanya kepada sesiapa yang dalam hati dia berkobar-kobar menjulang Islam & bermatian-matian membebaskan jahil dalam diri...insyAllah.



mario pon nak jadi da'ei



Menjadi tanggungjawab kita sebagai individu muslim untuk menyampaikan kebenaran & mencegah kemungkaran. Tapi untuk melakukan semua kerja-kerja daei tue...mesti dan pasti akan ada ujian nyer...Contoh :


Pernah tak kita dengar statement seseorang yang susah sangat nak solat,,, "wei, aku ni bukan ape...masa aku kecik dulu mana ada belajar solat...parents aku pon bukan dari background agama...diorang pon bukan nak hantar aku sekolah agama...so, sebab tue lah aku nie kurang sket bab agama ni...tapi aku stay Islam lah,,,kompom-kompom kt MyKad aku tertera nama MUHAMMAD....BIN...."


Itu alasan biasa yang akan disimbah oleh golongan yang kononnya masa silamnya tidak dididik dengan ajaran Islam & situasinya yang bukan dalam suasana yang dikelilingi orang-orang yang berpendidikan agama... Agak-agak boleh terima tak alasan ni ???


Kes ni jelas menunjukkan peribadi insan yang tidak mengkaji sirah nabi junjungan kita Muhammad S.A.W. Flashback kejap.... Masa Rasulullah mula-mula nak bina Islam...agak-agak korang lah kan,,,macam mana situasi zaman tue... ingat tak ??? Ke dah lupa ?

klik kat sini kalau lupa Sejarah Islam



Pergh....nak bezakan biah kita sekarang dengan biah Rasulullah...jauh macam langit dengan bumi der... Rasulullah dulu dikelilingi masyarakat jahiliyah yang kaw-kaw jahil diorang. Sampai tahap benci dan nak bunuh Rasulullah... Kita ???? Ada sapa-sapa ke nak bunuh kita kalau kita solat ?



hukuman tembak sampai mati bagi siapa yang solat 5 waktu.....errr




Klik, petik jari. Sentak diri kita sket... Andai kata biah kita sekarang ni bukan biah solehah yang kita harapkan , penuh dugaan dengan ancaman maksiatnya dan kalau kita buat dosa pon orang lain takkan ambil kisah. Opss...jangan sesekali jadikan itu alasan untuk kita terus hanyut dengan arus biah bahaya nie...


Klik 2 kali, petik jari. Andai kalau bukan kita yang nak mengubah suasana jahil tue...sape lagi bang oiii ??? Tak lain tak bukan kita jugak...
 
chop..chop !! Jangan plak ada yang membantah aku tak cukup ilmu lah,,,akhlak aku belum matang lah....aku...aku...aku.. enough !!! Cukuplah alasan bayi-bayi itu...

Agak-agak kita berani lagi ke nak bagi alasan macam tu kat depan Allah nanti... kita kata kita hambaNYA...tapi benda kecik macam ni pun banyak alasan... dush !!! sedar sket...








Kali nie...klik sekali jer...tapi kuat sket... KLIK !!!!


Ya, memang kita kini dalam suasana yang hebat dengan mehnahnya. Biah solehah yang kita harapkan bagai nyalaan pelita di subuh hari, malap-malap seakan hampir padam.

Tapi ada sinar lagi....

Mari kita ubah...kita yang ciptakan biah solehah itu. Gunakan sepenuhnya konsep amar makruf makruf nahi munkar. Cerminkan peribadi kita dengan kecantikan Islam. Baikkan tutur kata. InsyAllah...hidayah dan pertolongan Allah pasti menyusul...

Paling penting lillahi taala....





" Wahai orang-rang yang beriman ! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu "    

- Muhammad : 7 -



wallahu a'lam














Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...