Wednesday 25 January 2012

Salah satu cara melapangkan dada

Allah menilai seseorang hamba bukan dari segi
rupa paras, warna kulit, harta atau usia.
Assalamualaikum & Ahlan Wasahlan ke blog saya yang tidak seberapa ini. Kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua salah satu cara untuk bersikap berlapang dada. Apa yang saya baca dalam buku "The Best Seller" yang berjudul ( لا تحزن ) karya Dr. 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni versi B.Malaysia, salah satu cara untuk mendapat ketenangan jiwa atau bersikap berlapang dada ialah dengan melakukan kebajikan. Pernah tak anda merasakan sesuatu selepas anda melakukan sesuatu amal kebajikan. Ade rasa sesuatu perasaan yg memang tak dapat digambarkan. Bukan riak. Tapi ketenangan jiwa. Contoh nyer apabile kita bersedekah, membantu org dalam kesusahan atau melakukan apa-apa kebajikan yang lain, kita akan dapat rasa suatu perasaan yang amat hebat. Iaitu perasaan utk terus berkelakuan baik. Dan yg paling dirasai ialah hati atau dada. Hati akan menjadi tenang & dada merasakan seolah-olah kita kosong dari masalah . Betul tak ?



Melakukan kebajikan bukan nyer bermaksud kena 'memberi sesuatu', bah kan ianya boleh datang dalam bentuk yang pelbagai. Antaranya ialah melakukan kebajikan dengan bersikap menyenangkan hati orang lain. Contoh nyer, sebagai seorang rakan kita perlu mengetahui benda yang disukai dan yang dibenci olehnya. Seharusnya kita mengelakkan daripada melakukan perkara yang tidak disukainya. Jika tersilap, segeralah memohon maaf. Seelok nyer kita melakukan perkara yang disukainya. Secara tidak langsung akan menguatkan lagi talian persahabatan.


Senyum, bila kali terakhir kita mengukirkan senyuman yang penuh keikhlasan terhadap orang lain ? Mesti lupakan...sama lah kita...hehe. Senyum merupakan salah satu jenis sedekah. Sedekah yang paling mudah dan tidak memerlukan apa-apa kos. Nak ceritakan istimewa nyer senyum nie sampai kumpulan nasyid Raihan pon buat lagu pasal SENYUM. "Senyum tanda mesra, Senyum tanda sayang, Senyumlah sedekah yang paling mudah". Cuba nyanyi sikit...hehe. Apabila kita senyum dgn penuh keihklasan, kita telah melakukan kebajikan yang paling mudah. Justeru, senyum juga mampu menghadirkan ketenangan dalam jiwa di samping mampu melapangkan dada setiap insan. So, jangan lah kita lokek dgn senyuman yer...


Sekalipun engkau bertemu dengan saudaramu dgn wajah ceria (Al-Hadith)

Wahai orang-orang yang merasa terancam oleh himpitan kesengsaraan, kecemasan dan kegundahan hidup, kunjungilah taman-taman kebajikan; sibukkan diri kalian dengan memberi, mengunjungi, membantu, menolong dan meringankan beban sesama kalian ! Dengan semua itu, nescaya kalian akan mendapatkan kebahagiaan dalam semua sisinya; rasa, warna, dan juga hakikatnya.

( petikan buku  لا تحزن )





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...