Saturday 25 August 2012

Kemaafan di aidil-FITRI


Asssalamualaikum & Ahlan Wasahlan. Salam lebaran eidul FITRI. Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. Bertakbirlah, memuji kebesaranNYA. Takbir dengan penuh semangat tanda kemenangan dan kejayaan kita setelah mengharungi liku-liku dugaan di bulan tarbiyah. Ramadhan.


Berlalu sudah Ramadhan yang dicintai. Moga-moga kita ditakdirkan lagi untuk memasuki Ramadhan yang akan datang. InsyAllah.



usrati 



Syawal pula menjelma dan diraikan dengan penuh meriah oleh sekalian muslimin dan muslimat di seantero dunia. Tidak kiralah di mana sahaja, semuanya menyambut 1 Syawal dengan penuh gumbira.


Kebiasaan adat kita, 1 Syawal dirai dengan suasana saling bermaafan sesama ahli keluarga, saudara mara dan kaum kerabat yang lain. Kemaafan di Aidilfitri, andai terlanjur kata atau ada kesilapan diri yang mungkin mengguris ahli keluarga kita. Usrati Mahbubah….


Syawal yang seterusnya pula disambut dengan saling berkunjung ke rumah sahabat handai. Ziarah demi mengerat ukhwah. Kesibukan belajar atau kerja sebelum ini mungkin membataskan kita untuk mengunjung sahabat kita yang lama, maka gunakan lah berkat Syawal untuk kita manfaatkan dengan amalan ziarah-menziarahi. Jadikan kawan sebagai medium ukhwah untuk sama-sama menjalankan dakwah. InsyAllah.



Dari Abdullah bin Mas'ud R.A meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda "Mahukah daku khabarkan kepadamu siapakah orang yang diharamkan dari api neraka? Dan api neraka tidak akan menyentuhnya. Mereka adalah orang yang menghampiri orang lain dengan lemah lembut, berlebih kurang dan baik hati." (HR Tirmizi)





Syawal yang mendatang pula diertikan dengan musim Open House. Satu lagi adat kita. Tapi tak salah andai kita tak buat salah pada syariat. Jamuan bersederhana, batas pergaulan terjaga dan paling penting makanan yang dihidangkan halal.


Simpul kata, Syawal itu indah dengan berkatnya. Sweet dengan ukhwah dan Osem dengan kemenangannya. Kita pula sebagai hamba kepada sang Rabbul Izzati, malu lah kalau tak gunakan kurniaan Syawal ni dengan sebaiknya. Jom, sama-sama manfaatkan bulan best nie….hehe.


sebahagian drpd sepupu2 ku




Di Aidilfitri yang serba indah ,

Pohonlah kemaafan sebagai wadah ,

Memaafkan insan insan lain pun bukanlah susah ,

Hayati erti Syawal, InsyAllah… alaina arrahmah .











Salam eidulFITRI….maaf zahir dan batin.

Khusus :
buat ahli keluargaku yang terchenta ,
buat rakan lama SKTK, SKPM, SKTPP,
buat sahabat Maahad Ahmadi ,
buat ikhwah UM Nilam Puri .














No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...