Thursday 23 February 2012

Buruk Sangka (سوء الظن)

kikiskan sikap ini daripada diri kita bersama


Assalamualaikum & Ahlan Wasahlan. Topik kali ini ialah mengenai sikap buruk sangka atau dalam B.Arab dipanggil (su'zon).

Dalam dunia hari ini yang penuh tohmah dan buruk sangka, manusia sering bertelingkah kerana tidak mengetahui kebenaran. Kewujudan segolongan kecil yang bijak melakukan fitnah kerana hasad dengki dan terlalu cintakan dunia menyebabkan umat Islam saling bermusuhan.


Antara contoh-contoh timbulnya sikap buruk sangka ialah :

1.  Apabila melihat seseorang yang kaya, kita akan menyangkakan pekerjaan dia bukan dalam bidang agama kerja hanya untuk dunia, pekerjaan dia kerja Haram, kerja dia kuat mengampu bos atau dia dapat kerja sebab pakai orang dalam.

2.  Apabila melihat seseorang yang lebih pandai/berbakat dalam suatu bidang, kalau yang bijak kita akan menyangkakan dia banyak meniru dalam peperiksaan, kalau yang berbakat dalam bidang seni kita akan menyangkakan dia poyo semata-mata & banyak lagi.

3.  Apabila melihat seseorang yang dikurniakan kelebihan oleh Ilahi, kalau dia handsome/beautiful kita akan menyangkakan yang dia pakai susuk atau pandai make up jer, kalau kita nampak yang gemuk jadi kurus kita akan menyangka yang dia buat sedut lemak, kalau nampak orang yang sepatutnya dah berumur tetapi still nampak muda berkemungkinan besar kita akan menyangkakan yang dia bela hantu atau guna bomoh.


Before : After
Jangan nak sangka aku guna bomoh atau sedut lemak. Aku pakai "weight gain" jer taw...hehe


Percaya tak lelaki ni berumur 70 tahun
tapi dia tak guna bomoh untuk still nampak muda...hehe.

Kita mesti hidupkan nilai kasih sayang & kikiskan sikap buruk sangka. Banyakkan bersangka baik untuk sesuatu perkara yang boleh menimbulkan perselisihan faham. Permusuhan boleh dielak jika pandai menjaga percakapan serta salin perbetul kesilapan. Jangan kita sesekali mempercayai sesuatu berita tanpa mengetahui kebenarannya. Jauhilah amalan mengumpat.

" Wahai orang-orang yang beriman ! Jika datang kepada kamu orang fasik membawa sesuatu berita, maka selidiki untuk menetukan kebenarannya." (Surah al-Hujuraat-6)

* p/s : gambar-gambar di atas hanyalah hiburan semata, tiada kaitan antara yang hidup & mati.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...