Tuesday 24 July 2012

Ramadhan bukan Bulan Puasa


Assalamualaikum & Ahlan Wasahlan. Tolong jangan cepat melatah dengan tajuk entri kali ini. Dengar dahulu penjelasan dari saya. Kemudian baru boleh bidas….hehe. Sekadar berkongsi.





Sebut sahaja Ramadhan, majoriti umat Islam di seluruh pelusuk bumi tidak kiralah yang berada di kutub ais, gurun temurun, hutan belukar, bandar kosmo dan di mana sahaja, semua faham erti tibanya Ramadhan maka wajiblah ke atasnya puasa.


Tak salah jika mengatakan Ramadhan bulan puasa. Memang itu hakikat. Masalah utamanya di sini, umat Islam kini hanya faham erti Ramadhan hanya pada 4 perkara ini :

1 - Sahur

2 - Tahan lapar dan dahaga

3 - Berbuka

4 - Taraweh



Perkara ini sebenarnya, sudah menjadi suatu tradisi temurun. Tradisi jahil.

Apakah bererti Ramadhan jika ianya disambut hanya untuk puasa ? Mana pula hilangnya perlumbaan ibadah ? Kemurahan dalam bersedekah ? Kewajipan lain yang dituntut agama seperti solat, tutup aurat dan sebagainya. Adakah ditunaikan ?



nafsu ketika di bazaar



Fenomena segelintir umat yang bergelar Islam kini. 

Ramadhan bererti berpuasa. Maka tak salah jika tak tutup aurat, dedah jer… Tak solat fardhu pon takpe, janji puasa di bulan Ramadhan. Mulut pon boleh mengata dan mengumpat sesuka hati. Jalan-jalan dengan kekasih buah hati intan payung pon takpe, janji jangan zina di siang hari, paling penting puasa tetap puasa. Sesungguhnya aku berpuasa !!!

Adakah puasa sebegini yang dituntut Islam ? Itulah kesilapan pada pemahaman erti Ramadhan.



masih cintan-cintun di bulan Ramadhan




Hanya kerana istilah Ramadhan bulan puasa, umat Islam majoriti hanya faham sahur, tahan lapar dahaga, berbuka dan solat taraweh. Lupa pula mereka ibadah berganda. Lupa pula bersepahnya pahala sunat. Malah ada pula yang lupa kewajipan agama seperti solat fardhu lima waktu.


Maka ada satu seruan di sini. Tukar bahasa sikit. Ramadhan bukan bulan puasa.

Ramadhan bulan cari pahala, tinggalkan dosa.





Wallahu a’lam…






Sumber ilmu :

Kuliah subuh di surau Nur Ihsan, Wangsa Maju oleh Ustaz Shahrizan Daud 
(mursyid Imam Muda) 






3 comments:

  1. masyaAllah - jazakallah akhi atas perkongsian. Boleh share dlm usrah ana ni :)

    ReplyDelete
  2. InsyAllah,,,urusan ilmu bersama :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...